Bem-vindo!

Bem-vindo, welkom op Pedro Mineiro, een weblog met informatie voor Braziliëgangers en Braziliëvrienden. Ik nodig je van harte uit hier wat rond te struinen. Je kunt de 'labels' in het kader hieronder gebruiken om te zoeken op een specifiek onderwerp. Bezoek je het log voor het eerst? Lees dan de introductietekst 'over dit weblog' voor wat praktische en achtergrondinformatie. Mocht je naar aanleiding van een bericht op dit log een concrete vraag of opmerking hebben, dan ontvang ik graag je mailtje op peter@runhaarmedia.nl. Um abraço, namens Pedro Mineiro, Peter Runhaar

woensdag 29 april 2009

De mooiste rivierstranden liggen bij Alter do Chao

Alter do Chao ligt middenin het Amazonegebied, aan de Tapajós-rivier, op 30 kilometer van Amazonestad Santarém. De weelderige tropische vegetatie is overal aanwezig. Ik herinner me dat we - we waren er lang geleden - vanuit onze hangmat zagen hoe kameleons en prachtige vogels de tuin van onze pousada bezochten. Alter do Chao is vooral vermaard om haar prachtige witte rivierstranden. Er zijn voldoende goede pousada’s en restaurantjes.

Er was ook een ‘ Museu do Indio’, een klein museum over de Indiaanse cultuur, dat liefdevol was opgezet door een Amerikaanse migrant en zijn Indiaanse vrouw. Een paar jaar geleden hoorde ik dat het museum gesloten was; of die sluiting tijdelijk of permanent was weet ik niet.
Mocht je een reis over de Amazonerivier maken, dan is Alter do Chao een heerlijke plek om enkele dagen te verblijven. Vanuit Santarém ben je er met bus of taxi in een uurtje.