Bem-vindo!

Bem-vindo, welkom op Pedro Mineiro, een weblog met informatie voor Braziliëgangers en Braziliëvrienden. Ik nodig je van harte uit hier wat rond te struinen. Je kunt de 'labels' in het kader hieronder gebruiken om te zoeken op een specifiek onderwerp. Bezoek je het log voor het eerst? Lees dan de introductietekst 'over dit weblog' voor wat praktische en achtergrondinformatie. Mocht je naar aanleiding van een bericht op dit log een concrete vraag of opmerking hebben, dan ontvang ik graag je mailtje op peter@runhaarmedia.nl. Um abraço, namens Pedro Mineiro, Peter Runhaar

vrijdag 6 maart 2009

Waarom ligt er een miljoenenstad in de jungle?

Manaus is waarschijnlijk de meest wonderlijk gelegen miljoenenstad ter wereld. Je kunt er niet over een snelweg naartoe, je kunt er niet met de trein vertrekken. Naar Manaus - de miljoenenstad middenin een onmetelijke jungle - ga je door de lucht of over het water.

Voor de verklaring achter het ontstaan van een grote stad op duizenden kilometers afstand van de 'bewoonde wereld' moeten we ruim honderd jaar teruggaan in de tijd. Het begon allemaal toen een Ierse veearts, John Boyd Dunlop, wat knutselde aan de fiets van zijn tienjarige zoon en zo, spelenderwijs, de eerste luchtdruk-rubber­band uitvond. Dat was in 1888. Vier jaar later had Edouard Michelin de primeur van de ver­wissel­ba­re auto­band. De autoindustrie kwam net goed op gang in die tijd, en de uit­vindin­gen van Dunlop en Michelin brachten een explo­sie teweeg in de vraag naar rub­ber. Onder­zoekers in Brazilië hadden al eerder bericht dat rubber­palmen in het Amazonegebied over­vloedig aanwe­zig waren.

De rivier­stad Manaus bleek over de diepzee­haven te be­schik­ken die het dich­tst bij de rubber­voor­raden lag. Manaus had in die periode zo'n drie­dui­zend inwo­ners. Hun inkom­sten verwier­ven de bewo­ners van het geïso­leerde stadje uit noten, gedroog­de vis en schild­pad­eie­ren. Dat zou echter razendsnel verande­ren. Grote internati­o­nale bedrijven open­den hun vestigingen. Manaus was plotseling rijk, en het stads­bestuur wist wel wat er met het geld gebeuren moest. Om de nieuwe elite te doen vergeten dat Manaus eigen­lijk op een hopeloze plek in een uiterst onvriendelijk klimaat was gelegen moest, zo redeneerden de lokale regenten, gezorgd worden voor luxe en vertier. En zo werd Manaus één van de eerste steden ter wereld met een elektrische tram. Overal verrezen chique café's waarvoor niet alleen de dran­ken - whisky, cognac en champagne - maar ook de obers werden geïmporteerd. De straten werden betegeld met klinkers uit Portu­gal. En de Booth Line startte met één van zijn stoomschepen een lijnverbinding tussen Manaus en Liver­pool. Als klap op de vuurpijl verrees in 1896 het Teatro Amazonas.

De eerste steen voor het theater was al op 14 februari 1884 gelegd. Voor de constru­ctie van het peperdu­re gebouw werden op­nieuw uitsluitend geïmporteer­de materialen gebruikt. Het marmer kwam uit Verona, de ijzeren trappen uit Engeland. Het theater werd gebouwd in neo-classicistische stijl. Meest opvallen­de onder­deel van het exterieur was de felkleurige koepel, bedekt met 36.000 kera­miektegels die tezamen de vlag van Brazilië vormden. Het theater bood plaats aan 640 men­sen. Regelmatig zouden hier - midden in het oer­woud, op vijftien­honderd kilome­ter varen van de bewoonde wereld - de grootste Europese operasterren optreden.